петак, 2. мај 2014.

FIAT- INVESTICIJA VEKA ILI PREVARA VEKA !



(Delovi preneti iz časopisa "7devno"- online izdanje) 
 




“Za Srbiju je  više nego zabrinjavajući financijski izvještaj za “FIAT automobile- Srbija” d.d. za 2012 godinu, koji je uradila nezavisna revizorska kuča Ernst& Young. Taj izvještaj je procureo u javnost, i otkriva zastrašujuće i ponižavajuće, i za Srbiju katastrofalne uslove iz Ugovora koji je potpisan s Fiatom.
Izvještaj na 38 strana pokazuje: Ukupan poslovni prihod za 2012. je 40.8 milijardi dinara, ali su ukupni poslovni rashodi 45,7 milijardi dinara, tako da je operativni gubitak – 4.9 milijardi dinara, odnosno po tada važećem kursu oko 43 miliona eura. To je ogroman gubitak. Kako je poslovni gubitak i u prethodnoj 2011. godini iznosio 54.5 miliona eura, ispada da je zajednička firma u prve dve godine ostvarila čisti gubitak od okruglo sto miliona eura.
Međutim,knjigovostveni podaci ukazuju da je stvarni operativni gubitak od 43 miliona eura za 2012.  javno prikazan kao neto gubitak od nepuna dva miliona. Kako? Razlika je u naglom rastu financijskih prihoda, koji su porasli s 3,3 milijarde dinara na 10,7 milijardi dinara. Otkud taj rast, kad se ne radi o banci nego fabrici koja proizvodi automobile? Tako što je povećana vrednost obrtnih sredstava i imovine, i to zaduženjem: kratkoročne obaveze su uvećane za 420 miliona eura, a ukupne obaveze su 1,08 milijardi eura.
Obaveze su samo u 2012 narasle za 604,9 miliona eura. Neko će reći, u redu, FIJAT ipak izvozi, no to je isto magla: Fiat u Srbiji zapravo radi samo montažu i lakiranje, dakle jeftine poslove dorade, dok su svi delovi i, najvažnije, znanje i tehnologija, uvezeni: kad se pogleda neto izvoz, dakle razlika svega što Fiat uvozi i svega što izvozi, izvoz je zapravo minoran. Ta opevana, mitska industrija je zapravo običan LON posao, posao dorade, na kojem se danas zarađuje malo ili ništa.
 Kako je Fiatu uspjelo stvoriti takve gubitke i zadužiti se u tom iznosu? Stvar mora biti tim čudnija kad se zna da je Fiat po tom dokumentu oslobođen praktički svih obaveza prema  državi: Fiat u Srbiji ne plaća porez idućih deset godina, ne plaća komunalne usluge, ne plaća doprinose na plaće radnike (radnicima zdravstveno i sve ostalo plaća država Srbija), struju dobija po privilegiranoj cijeni, određene puteve je morala sagraditi Srbija o svom trošku, ne plaća porez na plate radnika, a na strani 17 izvještaja, prema navodima srpskih novinara, piše : "Kredit koji garantuje vlada Republike Srbije po kamatnoj stopi nižoj od tržišne, tretira se kao državno davanje". Uz sve to, država subvencionira svaki auto koji se proda u Srbiji s tri hiljade eura, što je izazvalo veliko nezadovoljstvo drugih proizvođača koji svoje automobile prodaju u Srbiji.
Fiat Automobili Srbija je, dakle, izrazito privilegirana kompanija koja pravi ogromne gubitke i rapidno se zadužuje. Zašto? Pogledajmo podatke. Troškovi materijala su izrazito visoki, 32 milijarde dinara. Prihod od prodaje je 37,7 milijardi dinara. Troškovi materijala dakle iznose preko 85% prihoda od prodaje, što je izuzetno visok postotak. Najzanimljivija stavka je – troškovi eksperata i podrške u iznosu od 1,55 milijardi dinara. Više se isplaćuje za eksperte, nego za plate 2.960 zaposlenih radnika, što dokazuje da Fiat samo iskorišćava jeftinu nekvalifikovanu radnu snagu i besplatnu infrastrukturu, i činjenicu da mu država Srbija daje jeftiniju struju,  beskamatne kredite, subvencije,  plaća velik deo primanja radnika, daje deset hiljada eura subvencija za svakog zaposlenog radnika i odriče se svih poreza,  i još plaća građanima tri hiljade eura novca poreskih obveznika da kupe domaći proizvod.

Međutim, veliki troškovi materijala stranih dobavljača i eksperata, upućuju da Fiat preko naduvenih troškova izvlači novac iz zajedničke fabrike, koja samo služi da se novac opere na legalan način i izbjegnu italijanski poreznici. Srbija im prodaje automobile iz zajedničke fabrike po ceni koja garantuje gubitak, jer Fiat bez ičije kontrole zapravo preko cene materijala nabija troškove koji onemogućavaju bilo kakvu dobit te kompanije. Oni ih dalje prodaju na svetskom tržištu sa zaradom. Svejedno im je koliko će zajednička kompanija izgubiti, jer izvlače novac a gubici ostaju - Srbiji.
Ukratko, Italijani su prevarili Srbe, izgleda, na staru ostapbenderovsku foru, "ideja naša- benzin vaš". To je otprilike kao da vam neko dođe s pričom, "znaš imam super proizvod, pa da ti i ja zajedno uložimo, ti plaćaj režiju i izgradi fabriku, a meni ćeš gotov proizvod davati da ga plasiram dalje". Katastrofa je tu gotovo zagarantovana. U Srbiji je već poznat sličan slučaj, SARTID, kada su američki investitori iscedili zajedničku firmu i vratili je državi kada više nisu imali interesa da  ostnu u Srbiji.
Ovako ispada da radnici u Srbiji rade jeftine poslove dorade za Italijane, čak ne zato jer je to Italijanima neka ušteda na ceni radne snage - jer u konačno, najveći deo troškova proizvodnje čine inženjeri, stručnjaci  za marketing, dizajneri - to su oni troškovi eksperata, dok su radnici u samoj proizvodnji savršeno marginalan i minoran trošak - već zato da izbjegnu sve vrste poreza. A država još Fiatu praktički plaća da zaposli te tri hiljade radnika. Srbija na svakom proizvedenom automobilu gubi nekoliko stotina, ako ne i hiljade eura: zarade tu za državu Srbiju nema, niti će je izgleda ikad biti. A sve se pokriva stranim kreditima, koje će opet otplatiti Srbija. Fiat će se navjerojatnije posle 10 godina, kad istekne period u kom ne mora ništa plaćati, izvući i ostaviti Srbiji tada već zastareli pogon i par milijardi gubitaka i nevraćenih kredita.”
Ovaj teks je objavljen u Hrvatskom nedeljniku “7DNEVNIKU” i ja prema njemu imam  odredjenu rezervu zato što mislim, da nezreli i sujetni Hrvati reaguju,najčešće po onoj narodnoj”neka komšiji crkne krava”.Taj podatak molim vas, da i vi uzmete u obzir. Ono što ipak moramo da priznama,mada jako malo znamo šta piše u ovom famoznom Ugovoru,to je slika Ugovora koju smo videli na svim medijima.Sećate se da su nam javno pokazane stranice  na kojima su markerom bile zacrnjene rečenice koje nismo smeli da pročitamo i znamo šta tu piše. Mladan Dinkić je tada sve to protumačio kao nužno poštovanje poslovne tajne  o kojoj partner iz Italije ne želi ništa da se zna.Ta činjenica i mnogi drugi podaci koji u javnost procure preko nekih medija, a u Kragujevcu su skoro redovna tema u svim kafanama,ipak u meni stvaraju strašnu nervozu i strah,da je sve ovo tačno.No,u svakom slučaju, to ne može dugo da ostane skrivano. 

Do tada, svi znamo da je posao sa Italijanima  bolesna i zastrašujuće loša ekonomska strategija koju je punih 12 godina favorizaova Mladja Dinkić,našta je ukazao i Saša Radulović,na silu smenjeni ministar privrede. FIJAT je isključivo njegov projekat i ekonomski izum sa velikim obećanjima i nadama.Ako je i pola od ovog tačno,onda je malo reći da je taj projekat za slabu Srbiju- katastrofa.Osim toga,ovde je reč i čistim ekonomskim manipulacijama i prevarama u koju je do lakata umeršana i država Italija.No,medjutim,ne mislim da to nije poznato u svetu i da nije slučajno što nam je MMF do nekle odobravo kredite i pozajmice sa ciljem da mi to vraćamo,ako smo ludi, a da se preko tih aranžmana,u ovom slučaju,Italijani oporavljaju,izlaze iz resesije a mi kao mala i već propala zemlja definitivno dalje propadamo i nestajemo.Pošto ovo nisu čista posla “razvijenih” na prostorima zemalja u razvoju,onda je normalno, da i mi imamo svoju strategijku kako amortizovati ovakve preljave radnje.


Srbija mora uz pomoć svojih prijatelja,pre svega Rusije, da pred svetom podigne glas i otvoreno ukaže o kavim se sve manipulacijama radi kada su u pitanju slabe i nerazvije privrede kao što je naša.Ovde je reč o medjunarodnom banditizmu i teškim sračunatim manipulacijama koje su bile obilno pomagane od ljudi iz zemlje i samog vrha vlasti. Sada mi je potpuno jasno,zašto Vučić sa strašno mnogo mučnine i neizvesnosti govori o našem brzom ekonomskom oporavku.

 Dopuna

 Mediji ne miruju kada je ova tema u pitanju.Objektivno,strepi cela Srpska javnost jer ovaj projekat je bio najavljivan kao projekat stoleća koji će u potpunosti pokrenuti i promeniti ambijen posrnule domaće privrede.Daleko je od svake pameti  pomisliti da sam i ja jedan od tih koji priželjkuje propast ovog projekta.Naprotiv, želim da se on razvija i da Srbije donese  ugled ali i profit.Da  uposli  radnike i kooperantske firme i ono što je najbitnije da se razvija a ne gasi ili stagnira.

Osim toga,meni se auto dopada i mislim da je on dobro uradjen.Sa uživanjem ga gledam na autoputu kako dobro leži i ide.Iz tih razloga, moja iskrena želja je da se  sva ova nagadjanja, još uvek nepotvrdjena, ne obistine i da nikada ne budu potvrdjena kao tačna.Do dana, kada  će sve biti jasno,ostaje nam da sve ovo čitamo, strepimo i verujemo da je FIJAT dobar a na loš projekat,koji nas je košto mnogo a doneo nam malo.


               "Фиат“ затвара фарбику у Крагујевцу,
                           сели производњу у Бразил ?

Крагујевац – Радници који су до сада склапали “Фијатов” модел “500” у Крагујевцу, то могу да наставе да раде у Бразилу,
 где ће бити пресељена производња из Крагујевца, или да узму отпремнину. Фабрика у Крагујевцу затвара се већ 1. јануара 2015, сазнаје “Зокстер блог” у синдикалним изворима. Ту вест из разумљивих разлога нисмо били у стању да проверимо и у управи компаније.

Радници већ сада раде по три дана недељено, и то само у дистрибуцији,  јер је производња већ заустављена, због врло слабе продаје.

Пљачкашком приватизацијом, којом је домаћа индустрија предата у руке тајкунима, а ови је претворили у некретнине, Србија је темељно дезиндустријализована, а стопа незапослености, која вероватно прелази 30% уколико се урачуна и тзв.прикривена незапосленост, убедљиво је највиша у Европи.

Чврста контрола политичара и тајкуна, који по правилу потичу из структура блиских нелустрираним комунистичким тајним службама, над домаћом привредом и изворима и токовима новца, праћена ендемском корупцијом и потпуном правном несигурношћу, коренито је онемогућила било какво истинско предузетништво и сврстала Србију међу најнепожељније инвестиционе дестинације. На ранг листи Светског економског форума, од 144 земље, она је 138, иза и Ирана и Ирака (али испред Лесота). 

Истовремено, земља је рекордер и по стопи бекства капитала, као и образоване радне снаге.
Уговори које корумпирани домаћи политичари склапају са иностраним инвеститорима, по правилу не садрже нкакве сигурносне клаузуле, и доносе земљи огромне губитке, али цензурисани медији не усуђују се да поставе питање одговорности.
Зокстер блог

 Катастрофа:Фиат дугује 1.3 милијарди еура !

Поводом вести о скорашњем затварању Фиата из Крагујевца и пресељењу производње у Бразил распитали смо се колико су велика дуговања и обавезе фабрике из Крагујевца и дошли смо до готово невероватних података. Укупне обавезе „ФИАТ“ Србија тренутно су веће од 1.3 милијарде евра и то према подацима самог Фиата!
Многи у Србији и даље верују да ФИАТ извози из Србије и да је један од највећих српских извозника али је права истина заправо много другачија. ФИАТ у Србији ради само дораду што се у принципу своди само на монтажу и лакирање. Ти послови дораде су заправо веома јефтини послови док су сви делови, опрема, знање и технологија увезени. Када се погледа и прерачуна оно што ФИАТ увози и извози резултат извоза је миноран.
ФИАТ у Србији у ствари искоришћава само веома јефтину радну снагу и бесплатну инфраструктуру коју је добио од Републике Србије. ФИАТ од Србије добија јефтину струју, огромне субвенције за плате запослених радника, које по раднику достижу и читавих 15.000 евра. Потраживања Републике Србије према ФИАТ-у у овој 2014. години износе преко 2.4 милијарде динара што говори да су српски порески обвезници ти који финансирају ову италијанску мултинационалну компанију.
Италијани иначе преко надуваних трошкова и плаћања консалтинг услуга извлаче огроман новац из фирме. 
Губици Републике Србије по склопљеном ФИАТ аутомобилу у Крагујевцу мере се хиљадама евра. Када ФИАТ коначно одлучи да се повуче из Србије а тај дан према свим наговештајима није далеко, држави Србији оставиће преко милијарду евра дугова који ће опет бити претворени у јавни дуг тако да ће грађани Србије поново плаћати катастрофалне грешке политичара.
Да ли вам је сада јасније зашто се крије уговор који је Република Србија склопила са ФИАТ-ом и зашто је исти проглашен за тајну?

Србија данас

Нема коментара:

Постави коментар