недеља, 15. децембар 2019.

JEDNA SLIKA I HILJADE USPOMENA!


Ovo bi moralo da bude slikano prvih godina posle rata.U prvom planu je Ivićeva strugara,ili "Bandina" drvara..Na skladištu je dosta ogrevnog drveta ali i bukove gradje za dalju preradu.Jedan od glavnih proizvoda su bili "šliperi",odnosno drveni podmetači za postavljanje železničkih šina.Razrušenoj zemlji je tada trebalo mnogo pruga i koloseka i takoreći gradilo se na svakom koraku.Foto reporter koji je zabeležio ovaj kadar slikao je to sa "Vojničke česme" ili stotinak metara iznad.

"Vojnička česma"nalazila se tačno preko puta Ivićevce strugare a do nje se dolazilo preko mosta koji je povezivao jednu i drugu obalu Banjske na mestu gde se sada nalazi portitnica ŠIK Kopaonik.To je bila i "ranžirna" rampa,odnosno mesto gde su se parnjače punile vodom a iz vrelih ložišta izbacivala sagorerla šljaka koja se tu na deponiji dugo,dugo dimila dokle nije pregorelo i poslednje parče uglja.Voda na "Vojničkoj česmi" bila je najlepša voda koju je Kuršumlija imala.Tu se dolazilo tri puta dnevno.Ujutru u podne i u suton.Mi klinci,po običaju,trčali smo sa po dve testije zatvoreno lišćem od leske ili kukuruznim šišarkama.Znalo se da je to bio naš zadatak i on je morao da bude odradjen.


Železnička stanica je bila lepa i skoro svakog proleća krečena i doterivana.U središnjem delu je bila biletarnica,kancelarija otpravnika vozova i druga kancelarija gde su odmarali kondukteri,mašinovodje i ostali članovi posade,Levo,gledano iz ovog ugla, bila je čekaonica koja je zimi bila zagrejavana poznatom "Kraljicom peći" a leti skitnice i probisveti grčevito su se borili za svoju klupu na kojoj bi prespavali.Jedan od najpoznatijih "stanara" čekaonice bio je legendarni Ljuba "Bunardžija".

Putnički vozovi su u stanicu pristizali pre podne u 10h i tu bi se ukrštale kompozicije koje su iz Kosova Polja išle ka Nišu i obrnuto.Posle putničkih, stanicom su krstarile teretne kompozicije koje su  u grad dovlačile sve što je bilo potrebno za život.Od igle do lokomotive.Popodne,negde oko 18h, ponovo su se tu ukrštali vozovi. Od Niša ka Kosovu Polju i obrnuto.Postojala je i noćna tura, koja je iz Niša polazila oko 23h a u Kuršumliju pristizala oko 2,30h.Ovim vozom su dolazili radnici iz druge smene,učenici,studenti a i mladež koja je bila na neku od sjajnih pozorišnih predstava u niškom Narodnom pozorišu.Koju godinu kasnije,uveden je i "šinobus" koji je dolazio u 16h a ujutru u 5 vraćao se iz Kosova Polja.Bila je to veoma frekventna pruga pa se često dešavalo da u vagonima nije bilo mesta ni za stajanje.

Na ovoj razgledenici,prva kuća bila je kuća porodice Vićentijević a iza je poznata "Ivkova kafana,"vlasništvo porodice Ivić.Danas je tu upravna zgrada" Planike".Skroz levo je kuća popa Milorada sa pomoćnim prostorijama i njegov veliki voćnjak.Do samog voćnjaka je zgrada u vlasništvu železnice i tu su stanovali otpravnici vozova ili šefovi stanioca.

Prema Borovnjaku nije bilo ni jedne kuće a na mestu "rupe"bio je verliki vojni magacin i skladište.Tu su izmedju ostalog bile i štale za mazge kojima se vojska u to vreme služila za vuču svega i svačega ali, na kraćim relacijama.U daljini su Mikuljanska brda a do njih, imanja žitelja sela Dankoviće.

Kada je ovo slikano,verovatno prvih godina posle rata, bile su to prave puste goleti.Danas  su ova brda prekrivna borovom šumom koje smo mi iz moje generacije (upisali Gimnaziju 1963/1964.god) i generacija posle naše, zasadili dobrovoljnim radom kao pravi i korisni "Gorani".Žao mi je što se sa tim akcijama stalo jer već danas čovečanstvo počinje da vapi za novim zelenim površinama i šumama.Kuće su bile pored puta i u dolinu Toplice a na brdima imanja i voćnjaci.E, to je ono što sam ja pročitao i zabeležio na ovom lepom snimku.

Нема коментара:

Постави коментар