U svim svojim
kontrastima,Kuršumlija ima jednu najveću i najlepšu vrednost.Neko to naziva
suživotom,zajedničkim životom,životom sa mnogo poštovanja i tolerancije,a
neko jednostavno sve to ne primećuje gura po svome i kaže pa zar to nije
normalno.Možda i drugi, iz nekih drugih gradova,tako misle ali nigde sa
toliko topline i osećanosti se ne izgovaraju dve reči-"naši
cigani",kao ovde u malenoj potkopaoničkoj opštini.
Kako ko su,pa
"naši cigani"!
Pamte ih generacije
kao dragulj grada,kao polugu urodjene gospostvenosti,lepog i tihog boemstva,kao ljude veselih naravi uvek nasmejane i za pesmu raspoložene.
Za Džidžu se pričaju legende.Zvali smo ga naš Carevac jer je znao sve što smo od njega tražili: i brzo i
tiho,setno i veselo i onu poznatu„ševu“ i svirku na jednoj žici. Mnogi
tvrde da je u rukama držao „Stradivaris“,sto puta lepljenu i popravljanju.On
je bio tipičan kafanski svirač,ulični violinista u stanju da jednu pesmu,po
želji Mileta „Rutu“,svira i sto puta.Ceo grad je sa njim tiho pevušio „Niz polje idu babo sejmeni“ a tuga i muk bi zavladali kada bi Džidža
zaćutao.Ajde,samo još jednom,još ovaj put, dovikivao bih neko sa strane.I
ponovo "niz polje ...."
Ćute Kuršumlijske ulice i
još po koja stara lipa,ćute verande,doksati na čijim balkonima su se
tiskale mlade udavače da još jednom provere da li zaista „Po gradini mesečina
sija meka“ i ko se to „Krade pod pendjere“ a “Ko to lupa alkom po vratima“?
Kasno je,nemoj te tako glasno,skoro
šapatom govorila bi jedna starica sa svog nakrivljenog prozora.
Utihnuo bi na tren
zvuk Džidžine violine,a onda ponovo kao magla kada se još neprobudjena izvija
iz dubine planiskih tesnaca,tako je i njegova melodija plela mrežu oko srca
tek da ga zadrži da ne iskoči i ne pukne.

Rade i Gića |
Kada
je Džidža posustajao, polako, odozdo iz Cigan male, nogu pred nogu, u teget
prugastom odelu sa kamašnama na cipelama, belim nakrivljenim „borselinom“,
tankim fazoniranim brkovima, sa kojima je Eror Flin upalio pola sveta, išao
bi Duško! Zvali smo ga čika Dule ! Violinista koji je zanat pekao u Cigan
mali, a priznanja dobrog muzičara sticao po beogradskim kafanama, barovima,
varijeteima, koncertima i dugim letnjim svirkama po brojnim hotelima plavog
nam Jadrana.
|
Ispredale su se mnoge priče
o njemu kao i o Djoki harmonikašu, Blagoju basadjiji koji je slovio kao veliki
švaler pa bi svako novorodjeno dete, ljubomorni očevi, prvo zagledali da li
liči na Blagoja ili na njega. Svi oni, kao uostalom, mnogi pre njih, živeli su
burno ali ne dugo. Jednostavno, umirali su iznenada i za sobom ostavljali
ozbiljnu prazninu. Grad je patio za njima, a oni koji su navikli da ih vide
pored svog stola u jednoj gradskih kafana, prestajali su da u njih ulaze.
-Nemamo skim ni
„bosanku“ da popijemo, ni pesmu da zapevamo!
Naravno da nije bilo
tako.Svaka nova generacija koja je stasavala imala je svoje cigane sa kojima je
delila svoje prve ljubavne zanose, tužne rastanke, svoja punolestva ili svoje
momačke večeri. Jedan od tih koji je dočekao i ispratio mnoge generacije je i
harmonikaš Rade na slici. Živ je i u dobroj je formi. I zaista,bilo je tako dok
sam pisao ovaj tekst.Kad,jednog jutra u svitanje, budeme i kažu "Umro
Rade".Koji Rade? Pa Rade ciganin,harmonikaš.Ovo je njemu posvećeno.
Nažalost, Giće više nema medju živima.On i Biša, koji je nedavno preminuo,
postali su poznati i kao filmski „glumci“ za koje je songove pisao
Vojislav Voki Kostić, a oni izvodili i to u desetak domaćih ostvarenja.
Davno ništa nisam čuo o
Tarzanu koji je sa lakoćom odvaljivao sve tonove na svom saksafonu kao i
Djordju možda i najboljem violinisti. Znam samo da je dobro svirao i živeo
kratko. Ista sudbina zadesila je i Tarzana. Svi su oni bili predivni ljudi,
naši cigani ali, niko nije tako snažno uzdrmao sva naša srca i simpatije kao
mali Miloš. Jednostavno, zvali smo ga-mali Miloš.
Pojavio se i na lokalnoj
gradskoj estradi, a zanat učio na peronu železničke stanice. Stekao poštovanje
svih koji su tih godina gledali serije Indijskih filmova prožetih, tugom,
ljubavlju i pesmom kao što je to bio film „Majko, slušaj moju pesmu!“. Miloš
,em , što je ličio na glavnog glumca em, je i pevao kao on. Njegov glas je bio
čist, prelep i ozvanjao je kao zvona sa „Stare crkve“. Pevao je tako, pevao i
jednog jutra nije sišao iz voza koji je odvijugao nadole, prešao gvozdeni most
a onda snažno ispustio piskav zvuk dok je prolazio pored nakrivljenih
fasada i polomnjenih prozora malih ciganskih domova. Mahali su im svojim
blatnjavim ručicama, kao od majke goli, neki novi klinci iz naše ciganske male,veseli i uvek bezbrižni sa takvim osmehom na licu kao Rade i Gića na ovoj
slici.
Eh, ti naši cigani !
Ovaj teks posvećujem rano preminulom Radetu Miniću (1948.-2015.)
Imao sam tu čast da sviram i sa Radetom i sa Gićom. Nisam znao da ih više nema a takodje i sa Tarzanom dok sam bio u Kuršumliji. Šta reći bili su dobri ljudi ti naši cigani, Svirao sam i sa Begom Uklarinetista) i Gašim (tarabuka) u tiju, sa Branetom bubnjarem ... Ostaje samo sećanje na te dane i divne ljude.
ОдговориИзбриши