четвртак, 1. април 2021.

"EVROPA" MENJA SVOJE LICE

Jedan od retkih hotela koji je sačuvao svoj oblik i nekada veoma popularno ime "Evropa",doživeće,konačno,svoje podmladjivanje i potpunu promenu poslovne koncepcije.Stara birtija, sagradjena 1892.odlazi u istoriju.Sa njom će otići i mnoge gradske priče koje su nastale za stolovima prekrivneim plavim kockastim čaršafima,u dimu jevtinih cigareta i opojnog mirisa "olaja" koji se presijavao na daščanom podu.

U zaborav će otići i malena bina smeštena odmah pored ulaza u kafanu na kojoj su se smenjivali mnogobrojni kafanski orkestri sa atraktivnim pevaljkama nagradjenih od Boga svojim korpulentnim stasom,prodornim glasom i velikim grudima.
U zaborav su odavno otišli tadašnji maladići-kibiceri, koji su od prvog pa do poslednjeg zvuka harmonike, buljili u svaki gest lepe pevaljke.Oko deset,muzika bi najavila poslednju numeru a konobari fajront.Bilo ih je svakakvih ali eto,meni su u lepom sećanju ostali Beli,Slavko,otac moje školske drugarice i par mladih pripravnika koje sam kasnije susretao po nekim beogradskim lokalima.
Stara Evropa imala je osam gostinskih soba od kojih je,uvek u centru pažnje, bila soba br.4.Gradom se davno valja priča da je u nju odsedao Brana Nušić za vreme svog službovanja na mestu konzula u Prištini.Vikend je provodio u Kuršumliji a odsedao je u Evropi.Tu se naslušao raznih priča od kojih je on sklopio urnebesnu komendiju "Sumnjovo lice".
U autentičnom tekstu stoji da "apotekarski pomoćnik,koji miriše na promincle",dolazi iz Prokuplja i da je on napravio pravu zbrku u kojoj glavna uloga u svemu pripada sreskom načelniku,čuvaru dinastije,jadnom i bednom Jerotiju koji je sve zamesio i zamrsio.
Niko u gradu nema ni jednog dokaza da je Nušić zaista boravio u Evropi i da je tu nastala i danas aktuelna komendija "Sumnjivo lice".No bez obzira,da li je ili nije,ni prošao a ni boravio u Kušumliji,neka ostane zabeleženo da sam ja prvi u Srbiji predlagao da moja Kuršumlija bude osnovač festivala domaće komedije pod imenom "Nušićevi dani".Nažalost,u mom gradu nije bilo ljudi spremnih da zalegnu iza jedne dobre ideje,koja je ubrzo odletela u naručje grada Ivanjice,koji je takodje, sa punim pravom, preuzeo ovaj festival koji traje do dana današnjeg.Kada smo već kod projekata koji su izašli iz moje kreativne radionice,pomenuću ovom prilikom i projekat "Dani vrganja",koga sam takodje ponudio gradu.Ni on nije naišao na razumevanje ali je zato ubrzo prihvaćen u nekoliko srpskih gradova.Po prvi put ću obelodaniti i pravi naziv te manifestacije koja bi imala,siguran sam u to,veliki publicitet jer u samom imenu "DANI VEGETERIJANA",jasno govori kojoj ciljnoj grupi se obraćamo i koliko je kod pravih vegeterijanaca žudnja za dobrom i prirodnom vegeterijanskom hranom.Cilj ovih projekata je bio da se Kuršumlija razdrma i da se dobrim i vrednim ljudima omogući,slično kao u Guči,da se ceo grad uključi u manifestaciju kroz punudu smeštaje i zdrave vegeterijanske hrane.I to je propalo!
O Evropi bi moglo danima da se priča i piše ali ono što je najvažnije i što svrstavam u sjane gradske poteze,to je njeno renoviranje. "Planinka" je odrešila kesu i ja sam više nego siguran da je time napravila sjajan poslovni potez.Grad će konačno dobiti jedno lepo i sadžajno mesto za pravi kafanski užitak uz dobru domaću kapljicu koja se sve više gaji i prizvodi po svim obroncima Kopaonika i Jastrepca.Muzej,valjda postavka,sa slikama i eksponatima junaka Gvozdenog puka, su otvorena knjiga koja stalno mora da se čita i obnavlja.Takvo čojstvo,junaštvo i takva odanost otadžbini je za svako divljenje i poštovanje.
Ostaje mi na kraju ovog teksta, da uputim najiskrenije pohvale na adresu vlasnika "Planinke" Radovana Raičevića,za ovaj dobar poslovni potez koji će u svemu obogatiti kulturni i istorijski sadržaj grada.Konačno,brojni gosti koji krenu put banja,imaće šta da dožive i vide u Kuršumliji.

Uz ovaj teks, priložio sam i sliku stare Kuršumlije,tačnije prostora na kome se danas nalazi gradski par a dvadesetih godina prošlog veka, tu je bila velika gradska pijaca za sve što se nudilo i prodavalo.Od rogate stoke pa do zanskih prizvoda neophodnih selu. Vila, kosa, grabilja, opanaka,petroleja i mnogih drugih potrepština.

Нема коментара:

Постави коментар